Outsourcing to praktyka polegająca na korzystaniu z usług zewnętrznego usługodawcy, eksperta w swojej dziedzinie. Takie podejście ma za zadanie zapewnić dostępność funkcji czy zasobów wymaganych przez firmę. W przypadku IT sprawa się oczywiście komplikuje. Tutaj możemy mówić o zarządzaniu infrastrukturą, dostarczaniu usług, zasobów, kompetencji czy w końcu o samej technologii.
Firma może wykorzystywać jednego dostawcę do wszystkich swoich wymagań lub wielu dostawców usług w celu dostarczania różnych elementów. Wybór podyktowany jest strategią całego przedsiębiorstwa.
Najpopularniejsze przykłady outsourcingu ICT:
- Programowanie aplikacji, front-end, back-end.
- Administracja IT, analiza, monitorowanie.
- Analityka biznesowa i biznesowo systemowa.
- Testowanie aplikacji: testy manualne lub testy automatyzujące.
- Zarządzanie projektami IT – PM / PMO
- Wsparcie techniczne: Service-Desk, Help-Desk / I, II ,III linia wsparcia.
- Tworzenie i zarządzanie bazami danych: Oracle, MS SQL, Postgre SQL, Lotus Domino.
- Projekty z zakresu R&D lub telemetrii – M2M, AI, ML.
- Projektowanie i wykonanie Infrastruktury logicznej w IT (np. sieć szkieletowa w tym światłowodowy, AP, Fire-wall, Switche, Routery, Load-Balancery)
- Warstwa aplikacyjna – środowisko aplikacji, architektura, integracja.
- Backup i bezpieczeństwo danych – replikacja, redundancja.
- Wdrażanie i implementowanie zmian w programach biznesowych np. SAP (konsultacje – tzw. CR, etc..)
Podstawowa charakterystyka usług outsourcingowych:
BODYLEASING IT – dostarczanie specjalistów IT
- Krótko lub długo okresowy bodyleasing
- Przyjazne modele biznesowe T&M / Fix-Price
- Brak konieczności rekrutacji
- Oszczędność czasu i pieniędzy
- Wysoka elastyczność i dostępność specjalistów
- Krótkie terminy i szybki onboarding
MANAGED CAPACITY – zakup konkretnej ilości osobogodzin lub osobodni
- W praktyce powierzenie budowy profesjonalnego zespołu IT na określony czas.
- Przewidywana duża ilość i dynamika projektów IT.
- Bardzo duże zróżnicowanie stosu technologicznego.
- Stabilizacja projektu w każdej fazie.
- Agile’owy model biznesu.
MANAGED SERVICES – zakup zarządzanej usługi / SaaS [Usługa dot. oprogramowania], PaaS [usługa dot. platformy], IaaS [Usługa dot. infrastruktury], [XaaS – każda, dowolna]
- Outsourcing profesjonalnych usług – SSC / R&D / ITC / ITO
- Outsourcing procesów biznesowych BPO – HR / Accounting / Marketing / Logistics
- Wsparcie strategicznych obszarów przedsiębiorstwa