Outsourcing to praktyka polegająca na korzystaniu z usług zewnętrznego usługodawcy, eksperta w swojej dziedzinie. Takie podejście ma za zadanie zapewnić dostępność funkcji czy zasobów wymaganych przez firmę. W przypadku IT sprawa się oczywiście komplikuje. Tutaj możemy mówić o zarządzaniu infrastrukturą, dostarczaniu usług, zasobów, kompetencji czy w końcu o samej technologii.

Firma może wykorzystywać jednego dostawcę do wszystkich swoich wymagań lub wielu dostawców usług w celu dostarczania różnych elementów. Wybór podyktowany jest strategią całego przedsiębiorstwa.

Najpopularniejsze przykłady outsourcingu ICT:

  • Programowanie aplikacji, front-end, back-end.
  • Administracja IT, analiza, monitorowanie.
  • Analityka biznesowa i biznesowo systemowa.
  • Testowanie aplikacji: testy manualne lub testy automatyzujące.
  • Zarządzanie projektami IT – PM / PMO
  • Wsparcie techniczne: Service-Desk, Help-Desk / I, II ,III linia wsparcia.
  • Tworzenie i zarządzanie bazami danych: Oracle, MS SQL, Postgre SQL, Lotus Domino.
  • Projekty z zakresu R&D lub telemetrii – M2M, AI, ML.
  • Projektowanie i wykonanie Infrastruktury logicznej w IT (np. sieć szkieletowa w tym światłowodowy, AP, Fire-wall, Switche, Routery, Load-Balancery)
  • Warstwa aplikacyjna – środowisko aplikacji, architektura, integracja.
  • Backup i bezpieczeństwo danych – replikacja, redundancja.
  • Wdrażanie i implementowanie zmian w programach biznesowych np. SAP (konsultacje – tzw. CR, etc..)

Podstawowa charakterystyka usług outsourcingowych:

BODYLEASING IT – dostarczanie specjalistów IT

  • Krótko lub długo okresowy bodyleasing
  • Przyjazne modele biznesowe T&M / Fix-Price
  • Brak konieczności rekrutacji
  • Oszczędność czasu i pieniędzy
  • Wysoka elastyczność i dostępność specjalistów
  • Krótkie terminy i szybki onboarding

MANAGED CAPACITY – zakup konkretnej ilości osobogodzin lub osobodni

  • W praktyce powierzenie budowy profesjonalnego zespołu IT na określony czas.
  • Przewidywana duża ilość i dynamika projektów IT.
  • Bardzo duże zróżnicowanie stosu technologicznego.
  • Stabilizacja projektu w każdej fazie.
  • Agile’owy model biznesu.

MANAGED SERVICES – zakup zarządzanej usługi / SaaS [Usługa dot. oprogramowania], PaaS [usługa dot. platformy], IaaS [Usługa dot. infrastruktury], [XaaS – każda, dowolna]

  • Outsourcing profesjonalnych usług – SSC / R&D / ITC / ITO
  • Outsourcing procesów biznesowych BPO – HR / Accounting / Marketing / Logistics
  • Wsparcie strategicznych obszarów przedsiębiorstwa